Op 11 maart jl. organiseerde de NEST de bijeenkomst ‘Kijken, zien en gezien worden’ over de rol van kunstinstellingen in een veranderende samenleving.

Ik was uitgenodigd voor een plenair interview over de rol van rolmodellen in de verandering die we doormaken en het belang voor jongeren. De transitie gaat hand in hand met mensen die persoonlijk leiderschap hebben die voorop durven te lopen die ook vaak in de praktijk zaken oppakken in waar andere nog niet aan toe zijn of kunnen. Rolmodellen zien we overal en zijn overal nodig zo dus ook in de kunst en cultuur sector. De rol van kunstenaars is altijd waardevol geweest en zal altijd zo blijven. Kunstenaars brengen namelijk op een artistieke en onbegrensde wijzen belangrijke thema’s naar een publiek. Ook de kunst en cultuur wereld verandert mee met de tijd. Hier heb je ook veranderaars en vernieuwers in nodig. Rolmodellen in de kunst en cultuur kan in onze veranderde samenleving ook een kritische blik kunt verwachten naar de Nederlandse kunst uit de geschiedenis. Door de veranderde samenstelling van onze samenleving wordt vanuit een deel van onze bevolkingsgroep ook kritisch gekeken naar kunst en cultuur zoals bijvoorbeeld Simone Zeefuik dat doet naar de taal- en beeldgebruik en of dit kwetsend is voor bijv. mensen de nakomelingen zijn van slaven en de dekolonisatie mee hebben gemaakt of nog navoelen. Zo verandert de kunst en cultuur en de presentatie hiervan mee.
Zo kunnen jongeren met van origine niet-Nederlandse achtergrond zich naar grote waarschijnlijk meer welkom voelen musea. Voor veel van deze jongeren komen er ook steeds meer kunstenaars en artiesten met dezelfde ethnische achtergrond bij aan wie zij zich weer kunnen optrekken. De drempel naar de deze wereld wordt daarmee ook verlaagd en zal de diversiteit in deze sector ook verhogen. Denk daarbij aan de eerste Marokkaanse Nederlander Goude Kalf winnaar Nasrdin Dchar. Hij is hierin een aanhouder, een winnaar en rolmodel voor veel jongeren die zich met hem en zijn achtergrond kunnen identificeren.
Kunst- en cultuurmakers met een bi-culturele identiteit voegen ook kunst uit hun andere culturele identiteit/ roots toe en vermengen verschillende kunstvormen en elementen met elkaar.

Mariette Dölle interviewt Simone Zeefuik over taalgebruik in de cultuursector

Maar ook de vormen van uitingen veranderen door bijv. technologie en de toegankelijkheid om je kunst te promoten via het internet en je soms slechts je richten op een online publiek. Zo zie je dat veel jongeren pioniers zijn in het online vloggen en ondernemen. Muziek, kunst, cabaretier, kennis en gevoelige thema’s worden online via social media gepromoot of aan de kaak gesteld waarbij je een ongekende publiek kunt bereiken. De wereld voor hen bestaat niet allang niet per definitie uit gallerijen in een kunstruimte, deze galerijen en podia bevinden zich voor hen in de digitale wereld. Zij zullen hiervoor ook de regels van gaan ontdekken, de do’s and don’s. Hoe maak je media online en manage je een studio vanuit je huis met je smartphone? Zij ontdekken door te verkennen , pakken deze ruimte en zullen ook bijv. na moeten denken het over online beschermen van auteursrechten.

Podia en publiek verandert door de verrijkende samenstelling van onze samenleving en de middelen we nu hebben om dit te promoten.
Rolmodellen zijn overal nodig, ook in de sector waar het om expressie gaat. Je kunnen uitdrukken als persoon en samenleving is belangrijk en de kracht rolmodellen in de kunstwereld is het zichtbaar maken van die veranderingen, van de emoties en van thema’s die anders onbesproken blijven. Geen onbelangrijke zaken in een wereld die snel verandert en steeds meer waardegericht is.

Mariette Dölle interviewt Imara Limon over de rol van culturele identiteit in het maken en ervaren van kunstpresentaties

Roeland Lelieveld

  Africa Wood Grow is een sociaal herbebossingsbedrijf met als doel/missie om verwoestijning tegen...

Gijsbert van Herk

  "Niets is te moeilijk voor hen die willen."Te boeken voor Thema's Achtergrond Hij wist waar hij...

Engbert Breuker

Hij is mede-creator Red to be Blue, waarmee hij wereldverbeterende ideeën 'opdringt’ aan iedereen...

Rivelino Rigters

 Mijn verhaal start in Amsterdam-West waar ik opgroei met mijn moeder nadat mijn vader op mijn 5e...

Samir el Hadaoui

 Het is nu mijn missie om zoveel mogelijk mensen te bereiken, hen te steunen om hun onzekerheden...

Mohammed Abarkan

Mijn boodschap kan ik niet vaak genoeg herhalen: wacht niet af, luister naar je hart en neem het...

Ferry Zandvliet

 Door niet toe te geven aan angst en door al mijn boosheid los te laten ben ik een gelukkiger mens...

Roland Beuk

Het is mijn hogere doel en ‘broncode’ om maatschappelijke problemen op een ondernemende manier op...

Renske Heemskerk

Ik ben graag vernieuwend bezig, zoek relevante samenwerkingspartners op en bundel krachten om...

Farbod Moghaddam

 "Mijn doel? Kloven dichten, één lach tegelijk."Te boeken voor Thema's Achtergrond  Van huis uit...
Please follow and like us: